Helförsäkrad bildelning via GoMore

Klara
Klara · 14. december 2019

För oss på GoMore är säkerhet och trygghet alltid högt prioriterat för både din och andra användares skull. Därför jobbar vi intensivt med att du som bilägare ska kunna känna dig trygg med att hyra ut din bil via vår plattform.

Vi har därför summerat de aktiviteter vi gör för att det ska vara säkert att dela sin bil via GoMore – allt för att fler ska kunna ta del av glädjen vid att dela!

Bilförsäkring via pålitlig försäkringspartner – Moderna Försäkringar

GoMore har i Skandinavien ett samlat försäkringsavtal med försäkringskoncernen Tryg, som i Sverige går under namnet Moderna Försäkringar. Med ett försäkringsvärde på upp till 1 milj. kronor är bilarna som följer våra villkor för uthyrning därför tryggt försäkrade i hyresperioden. Försäkringen är en trafik och vagnskadeförsäkring inklusive vägassistans och glasskador.

Skulle olyckan vara framme betalas eventuell självrisk av hyrestagare och ihop med Moderna Försäkringar hanterar vi skadereglering och hänvisar bilägare till ett verkstad nära hemadressen. Din egna bilförsäkring påverkas alltså inte när du hyr ut bilen via GoMore.

Läs mer om våra försäkringsvillkor här.

Identitetscheck av hyrestagare

För att säkerställa att de som hyr din bil tar väl hand om den gör vi en identitetschek på samtliga hyrestagare. Detta innebär att vi förutom att säkra betalningsförmåga även säkerställer så att personen som ska hyra din bil är över 23 år gammal, samt har haft körkort i mer än 3 års tid.

För att kunna hyra bil via GoMore ska du vid registrering som hyrestagare verifiera dig själv med Bank-ID eller via internationellt ID samt uppvisa giltigt körkort.

Hyrestagarens adress samt telefonnummer finns registrerat och verifierat på GoMore och så snart en bokning är godkänd, delar vi kontaktuppgifter med dig och hyrestagare.

Rekommendationssystem och Super Users

Förutom våra egna säkerhetsrutiner hjälper även våra medlemmar till att säkerställa en trygg plattform. Tack vare ett ratingsystem får varje bilägare och hyrestagare ge varandra ett betyg efter en bokning. Goda betyg är ofta ett tecken på trygg delning.

Har du haft 3 bokningar där du som hyrestagare eller bilägare fått 5-stjärnor i rekommendation, blir du automatiskt Super User, vilket betyder att du är stjärna på att dela.

Våra community-regler för att dela.

Jag har hyrt ut bil till Anna flera gånger, och det är tryggt att veta att hon har bra rekommendationer och alltid lämnar tillbaka bilen hel och ren!

Peter 45, bilägare GoMore

Säkert betalningssystem och digitalt hyreskontrakt

Samtliga bokningar och betalningar godkänns av vårt betalningssystem när en hyrestagare önskar hyra en bil. Så snart bokningen godkänns av en bilägare, reserverar vi betalning via ett betalningskort. Bokningen och betalningen ligger därmed hos oss tills att hyresperioden är avslutad, då betalning för perioden överförs till bilägarens GoMore-saldo.

Inför varje uthyrning, har vi även förberett med ett digitalt hyreskontrakt direkt via bilägares app. I hyreskontraktet noteras bilens skick, mätarställning, drivmedelsnivå och innan hyrestagare kör iväg signerar båda parter på att bilen blivit hämtad. Vid tillbakalämning används sedan hyreskontraktet igen, då båda signerar på att bilen är tillbakalämnad och eventuella extra km och avsaknad av drivmedel etc., kompenseras direkt med automatiskt betalning.

Support-team som hjälper dig

Utåt sett är vi en digital plattform och app men vi är vi även ett gäng härliga människor bakom den, som finns nära för att hjälpa dig vid frågor eller funderingar. Vi finns tillgängliga både på telefon eller mail och gör allt vi kan för att hjälpa dig i alla situationer.

Vi är ett företag med mycket kärlek och värme och vi brinner verkligen för att få fler att dela mer, varpå vi vill sprida vår glädje och kunskap vidare så att bilägare tryggt ska kunna dela sin bil på GoMore.

Som medarbetare på GoMore är vi ständigt med i dialogen mellan de som delar. Vi hjälper dig som har frågor eller funderingar om hur det fungerar!

Sigurd 25, Customer Experience & Sales Specialist GoMore

6 tips som skapar ytterligare säkerhet

  1. Kontrollera att din bil följer våra krav på bilarna som hyrs ut via GoMore. På så sätt är du alltid skyddad av våra regler och försäkring. Se vad som krävs av din bil här.
  2. Håll all betalning med potentiella hyrestagare via GoMore’s plattform. Det säkerställer att vi kan dokumentera det som sägs och avtalas, samt hjälper oss att hantera eventuella problem eller försäkringsärenden.
  3. Använd hyreskontraktet inför varje uthyrning, antingen digitalt via vår app, eller skriv ut det papperskontrakt som finns inne på din bilprofil. På så sätt får vi dokumenterat bilens skick vid både hämtning och lämning.
  4. Se hyrestagares rekommendationer från andra samt fråga vad bilen ska användas till genom att kommunicera med hyrestagare via din profil.
  5. Ta tydliga bilder och ange tydlig information om din bil. På så sätt blir det inga konstigheter när hyrestagare ska boka din bil.
  6. Spara våra telefonnummer och mail, så sitter vi redo om ni skulle ha ytterligare frågor eller funderingar.

Se våra hjälpsidor för kontaktinformation.

Redo att börja dela?