Så jobbar GoMore för att säkra trygg bildelning

Att hyra ut sin bil till en okänd person är för många något nytt och annorlunda. Därför jobbar vi hårt för att du som bilägare ska känna dig trygg med att hyra ut din bil via vår plattform.

Förutom att vi under rådande omständigheter ber hyrestagare och bilägare att hålla avstånd, hålla god handhygien och torka av bilen innan och efter uthyrning har vi summerat de aktiviteter som vi gör bakom kulisserna för att det ska vara tryggt att dela bil på GoMore – allt för att fler ska kunna ta del av glädjen med att dela!

Bilförsäkring via pålitlig försäkringspartner – Moderna Försäkringar

GoMore har i Skandinavien ett samlat försäkringsavtal med försäkringskoncernen Tryg, som i Sverige går under namnet Moderna Försäkringar. Med ett försäkringsvärde på upp till 1 milj. kronor är bilarna som följer våra villkor för uthyrning därför tryggt försäkrade under hyresperioden. Försäkringen är en trafik och vagnskadeförsäkring inklusive vägassistans och glasskador.

Skulle olyckan vara framme betalas eventuell självrisk av hyrestagare och ihop med Moderna Försäkringar hanterar vi skadereglering och hänvisar bilägare till ett verkstad nära hemadressen. Din egna bilförsäkring påverkas alltså inte när du hyr ut bilen via GoMore.

Läs mer om våra försäkringsvillkor här.

BankID och kreditkontroll av hyrestagare

Alla som hyr bil på GoMore måste verifiera sin identitet med BankID och körkort. I samarbete med Bisnode och Transportstyrelsen gör vi en automatisk kontroll av identitet och körkort för att säkerställa att hyrestagare är över 21 år gamla samt har haft körkort i minimum 1 års tid. Utöver det säkerställer vi att personen inte har några betalningsanmärkningar samt har en registrerad inkomst från föregående år.

I de fall en hyrestagare inte har tillgång till BankID görs denna kontroll manuellt av vårt supportteam.

Hyrestagares adress samt telefonnummer finns registrerat och verifierat på GoMore och så snart en bokning är godkänd, delar vi kontaktuppgifter med dig och hyrestagare.

Rekommendationssystem av alla användare efter en bokning

Förutom våra egna säkerhetsrutiner hjälper även våra medlemmar till att säkerställa en trygg plattform. Tack vare vårt rekommendationssystem får varje bilägare och hyrestagare ge varandra ett betyg efter en bokning. Goda betyg är ofta ett tecken på enkel och trygg bildelning.

Utöver vårt rekommendationssystem har vi även manuella kontroller av hyrestagare och bilägare där vi ständigt förmedlar våra regler och initiativ för att dela tryggt och enkelt.

Jag har hyrt ut bil till Anna flera gånger, och det är tryggt att veta att hon har bra rekommendationer och alltid lämnar tillbaka bilen hel och ren!

Peter 45, bilägare GoMore

Säkert betalningssystem och digitalt hyreskontrakt

Samtliga bokningar och betalningar godkänns av vårt betalningssystem när en hyrestagare önskar hyra en bil. Så snart bokningen godkänns av en bilägare, reserverar vi betalning via ett betalningskort. Bokningen och betalningen ligger därmed hos oss tills att hyresperioden är avslutad, då betalning för perioden överförs till bilägarens GoMore-saldo.

Inför varje uthyrning har vi även förberett med ett digitalt hyreskontrakt direkt via bilägares app. I hyreskontraktet noteras bilens skick, mätarställning och drivmedelsnivå och innan hyrestagare kör iväg signerar båda parter att bilen blivit hämtad. Vid återlämning används sedan hyreskontraktet igen då båda signerar att bilen är återlämnad. Eventuella extra kilometer och avsaknad av drivmedel etc kompenseras direkt med automatiskt betalning.

Ett supportteam som hjälper dig

Utåt sett är vi en digital plattform och app men vi är även ett gäng härliga medarbetare som finns här för att hjälpa dig vid frågor eller funderingar. Vi finns tillgängliga både på telefon, chat eller mail och gör allt vi kan för att hjälpa dig i alla situationer.

Vi är ett företag med mycket kärlek och värme och vi brinner verkligen för att få fler att dela mer, varpå vi vill sprida vår glädje och kunskap vidare så att bilägare tryggt ska kunna dela sin bil på GoMore.

Som medarbetare på GoMore är vi ständigt med i dialogen mellan de som delar. Vi hjälper dig som har frågor eller funderingar om hur det fungerar!

Nora, Customer Care Specialist GoMore

6 tips som skapar ytterligare säkerhet

  1. Kontrollera att din bil följer våra krav på bilarna som hyrs ut via GoMore. På så sätt är du alltid skyddad av våra regler och försäkring. Se vad som krävs av din bil här.
  2. Håll all betalning med potentiella hyrestagare via GoMore’s plattform. Det säkerställer att vi kan dokumentera det som sägs och avtalas, samt hjälper oss att hantera eventuella problem eller försäkringsärenden.
  3. Använd hyreskontraktet inför varje uthyrning via appen eller skriv ut det papperskontrakt som finns inne på din bilprofil. På så sätt dokumenteras bilens skick, mätarställning och drivmedelsnivå vid både hämtning och lämning.
  4. Se hyrestagares rekommendationer från andra samt fråga vad bilen ska användas till genom att kommunicera med hyrestagare via din profil.
  5. Ta tydliga bilder och ange tydlig information om din bil. På så sätt blir det inga konstigheter när hyrestagare ska boka din bil.
  6. Spara våra telefonnummer och mail, så sitter vi redo om ni skulle ha ytterligare frågor eller funderingar.

Se våra hjälpsidor för kontaktinformation.

Redo att börja hyra ut din bil?